1963 Uppdraget – Prisvärd sportbil

Henry Ford II är till stor del delaktig i Mustangens födelse då han förutspådde:

  1. Frånvaro av en prisvärd amerikansk sportbil
  2. Stora framgångar för engelska Jaguar, Austin Healy och Triumph
  3. Beslutet att avbryta Fords produktion av 2-sitsiga Thunderbird

Fords ledning och framförallt Lee Iacocca uppfattar att den amerikanska drömmen är att köpa en amerikansk sportbil. Fords framgångar i slutet på 1950-talet är på väg att ebba ut och försäljningen går trögt så nya tag är ett krav för att överleva. Amerika står dessutom inför en baby-boom och marknaden kräver en bil som klarar av detta.

Planerna går ut på att bygga vidare på plattformen från Ford Falcon diskuters ingående innan en enda skiss görs. Målet är att ta fram en bil som ingen tidigare skådat. Joe Oros och David Ash är huvudansvariga för designen såväl interiört som exteriört. Svart tak, lång front med en kort bakre design sätter sin speciella prägel på Mustangen. Tiffany Awards tilldelar Ford Guldmedalj i amerikansk design för den unika designen.

Prototypen Mustang II vissas upp på amerikanska Grand Prix och många höjer på ögonbrynen för Mustangens säregna drag med lång huv, 108 tums hjulbas, speciella hjulhus och trippla bakljus.

1963 Prototyp Mustang Back

1963 Prototyp Mustang Back

1963 Prototyp Mustang Front

1963 Prototyp Mustang Front

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *